Hovedpine

Hovedpine refererer til smerte eller ubehag, der mærkes i hovedets område, herunder panden, tindingerne, baghovedet og nakken. Hovedpine kan variere i intensitet og varighed og kan være forbigående eller af længerevarende karakter (kronisk).

Incidensen (forekomst) af hovedpine varierer afhængigt af typen og befolkningsgruppen, men det er en udbredt lidelse over hele verden. Migræne og spændingshovedpine er blandt de mest almindelige typer af hovedpine, og de påvirker ofte folk i alle aldre. Hyppige årsager til hovedpine inkluderer stress, muskelspændinger, dehydrering, hormonelle ændringer, søvnmangel, øjenbelastning, kostfaktorer, genetik og underliggende medicinske tilstande.

Det er vigtigt at differentiere mellem primære og sekundære hovedpinetyper, da sekundære hovedpiner kan være et tegn på en underliggende medicinsk tilstand, der kræver særlig opmærksomhed og behandling.

1. Primær hovedpine:
    1. Primær hovedpine refererer til hovedpine, der opstår af sig selv uden nogen identificerbar underliggende årsag eller underliggende medicinsk tilstand.
    2. Disse hovedpinetyper er i sig selv lidelser og udgør hovedsageligt diagnoser som migræne, spændingshovedpine og clusterhovedpine/hortons hovedpine.
    3. Årsagerne til primær hovedpine kan være komplekse og inkludere genetiske faktorer, hormonelle ændringer, neurokemiske ubalancer, livsstilsfaktorer, stress, søvnmangel og kostvaner
  2. Sekundær hovedpine:
    1. Sekundær hovedpine opstår som et symptom på en underliggende medicinsk tilstand eller årsag.
    2. Disse hovedpinetyper kan være forårsaget af en lang række medicinske tilstande, herunder infektioner, traumer, hjerneblødninger, tumorer, vaskulære lidelser, medicinbivirkninger eller abstinenssymptomer.

Hvis du lider af hyppige eller alvorlige hovedpiner, kan de have betydelig indvirkning på livskvaliteten og dagligdagen. Det er derfor yderst vigtigt at få en korrekt diagnose og behandling. Inden du kommer i klinikken, må du gerne påbegynde udfyldning af denne hovedpinedagbog.

Hos FysioPsyken foretages en grundig vurdering,
diagnosticering, differentiering og vejledning. Det vurderes også om det er
muligt at behandle din hovedpine ved fysioterapi eller om der kræves anden
special behandling.