Akutte smerter (kortvarige)

Smerte defineres som en ubehagelig sensorisk og emotionel oplevelse, der er forbundet med aktuel eller potentiel vævsbeskadigelse, eller som beskrives i vendinger svarende til en sådan beskadigelse (International Association for the Study og Pain, IASP)

Akutte smerter er smerter, der opstår pludseligt og har en kort varighed. Det er kroppens hurtige biologiske alarmsignal ved vævsskade, designet til at beskytte os mod potentielle skadelige omstændigheder.

Den nøjagtige varighed af akutte smerter kan variere afhængigt af årsagen til smerten og individets tolerance for smerte. Generelt betragtes akutte smerter som smerter, der varer op til seks uger.

Akutte smerter omfatter normalt smerter forårsaget af skader, traumer, infektioner eller andre akutte medicinske tilstande. Når vævsskaden er helet, forsvinder smerten sædvanligvis.

Smerteadfærden i forbindelse med akut og kronisk smerte ses meget forskellig fra person til person. Ved akut smerte er der sædvanligvis tale om objektiv påviselig vævsskade. Adfærden der følger med den akutte smerte, er typisk præget af ophidselse og uro, og omgivelserne vil typisk udvise omsorg og aktiv handling for at lindre smerten.

Jeg bruger min ekspertise som fysioterapeut til at behandle og rehabilitere muskuloskeletale problemer, herunder akutte skader. Jeg kan hjælpe med at vurdere og diagnosticere skaden, reducere smerte og inflammation, genoprette bevægelsesomfang og styrke samt forbedre funktionen og hjælpe med din genoptræning, så du kan vende tilbage til dine normale aktiviteter.